Keywords for Internet search:

self-determination, adult learning theories, barriers, adult education, program design and evaluation

 

Course Objectives / Learning Outcomes

Upon completion of the course students will:

  • Get to know the field, the learning principles and the factors of adult education.
  • Develop knowledge and skills to design, organize, manage and evaluate adult education programs.
  • Utilize the principles of adult education in the organization of training activities for the staff of their school unit

 

Course content

1.    Adult- Adulthood

2.    Basic Theoretical Approaches to Adult Education-How Adults Learn

3.    The role of the adult educator

4.    The factors that contributed to the development of adult education in our country from the 19th century until today

5.    The contribution of adult education to the socio-economic and cultural developments of our country.

6.    Educational methods and techniques in adult education

7.    Barriers for adult learners

8.    Organization and design of adult education programs

9.    Evaluation of adult education programs

10. Supervisors in adult education

11. The importance of educational space in adult education

12. Basic principles of communication in the context of the operation of the educational team

13. The dynamics of the relationships that develop in the educational team

14. Continuing Vocational Training Programs implemented in our country,

15. Good practices in the design, implementation and evaluation of adult education programs

 

Course description

This course aims to define the field of adult education both from its institutional point of view (the range of activities it includes) and from its scientific point of view (presentation of the particular branch it constitutes) in order to equip future executives of education with the necessary knowledge, skills and abilities in this field in order to be able to understand the needs of their staff and to implement appropriate training programs.

 

Indicative bibliography

Greek language

Βεργίδης Δ. (επιμ.) (2003) Εκπαίδευση Ενηλίκων, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα.

Βεργίδης Δ. (επιμ.) (2011) Εκπαίδευση Ενηλίκων: Διεθνείς Προσεγγίσεις και Ελληνικές Διαδρομές, Αθήνα Μεταίχμιο.

CourauS. (2000) «Τα βασικά 'εργαλεία' του εκπαιδευτή ενηλίκων», Αθήνα, Εκδ. Μεταίχμιο.

Freire P. (1985α) Πρόσκληση για κριτική συνειδητοποίηση και αποεκπαίδευση, στο Για μια απελευθερωτική αγωγή. Ανθολόγηση παιδαγωγικών κειμένων, Αθήνα, Κέντρο Μελετών και Αυτομόρφωσης, σελ. 85-93.

Freire P.  (1986) Η αγωγή σε εξέλιξη: Ενδέκατο γράμμα, στο Για μια λαϊκή παιδεία. Εναλλακτικοί θεσμοί και πολιτικές, Αθήνα, Κέντρο Μελετών και Αυτομόρφωσης, σελ. 96-118.

Freire P. (2006) Δέκα επιστολές προς εκείνους που τολμούν να διδάσκουν, Θεσσαλονίκη, Επίκεντρο, (πρώτη δημοσίευση 1998).

Freire P. & Shor I. (2004) Ο εκπαιδευτής ως καλλιτέχνης,  Απόσπασμα από το βιβλίο των Freire & Shor (1987) A Redagogy for liberation ,  Περιοδικό Εκπαίδευση Ενηλίκων, τεύχος 2, σελ. 25-26.

Jarvis P. (2005) Συνέντευξη στον Γ. Κουλαουζίδη, στο Κόκκος, Α. Μεθοδολογία Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Θεωρητικό πλαίσιο και προϋποθέσεις μάθησης, Πάτρα, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο,  τόμος Α, σελ. 188-197.

Jarvis P. (2007α), «Malcolm SKnowles» στο Jarvis (επιμέλεια), Οι θεμελιωτές της εκπαίδευσης ενηλίκων, Αθήνα, Μεταίχμιο, σελ. 207-227.

Jarvis P. (2007β). «Paulo Freire» στο Jarvis (επιμέλεια),  Οι θεμελιωτές της εκπαίδευσης ενηλίκων, Αθήνα, Μεταίχμιο, σελ. 355-375.

Καψάλης Αχ., Παπασταμάτης Α. (2000). Διδακτική Ενηλίκων, Θεσσαλονίκη, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

Κόκκος Α. & Λιοναράκης Α. (1998). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τ. Β, ΕΑΠ, Πάτρα.

Κόκκος Α. (1999). Εκπαίδευση ενηλίκων: Το πεδίο, οι αρχές μάθησης, οι συντελεστές, τόμος Α΄, ΕΑΠ, Πάτρα.

Κόκκος Α. (1999). Οι εκπαιδευτικές τεχνικές, στο Βαϊκούση, Δ. & συν.  Εκπαίδευση Ενηλίκων. Εκπαιδευτικές μέθοδοι-Ομάδα εκπαιδευομένων, Πάτρα, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, τόμος Δ, σελ. 13-86.

Κόκκος Α. (2005). Εκπαιδευτικές Μέθοδοι, ΕΑΠ, Πάτρα.

Κόκκος Α. (2005α). Εκπαίδευση Ενηλίκων: Ανιχνεύοντας το πεδίο, Αθήνα: Μεταίχμιο.

Mezirow J. (2007). Μαθαίνοντας  να σκεφτόμαστε όπως ένας ενήλικος. Κεντρικές έννοιες της θεωρίας του μετασχηματισμού, στο Mezirow J. Κ. συν., Η Μετασχηματίζουσα Μάθηση, Αθήνα, Μεταίχμιο, σελ. 43-71.

Mezirow J. και συνεργάτες (2007). Η Μετασχηματίζουσα Μάθηση, Αθήνα: Μεταίχμιο.

Πολέμη-Τοδούλου Μ. (2005). Μεθοδολογία Εκπαίδευσης Ενηλίκων: Η Αξιοποίηση της Ομάδας στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Τόμος Γ. Πάτρα: ΕΑΠ.

Rogers A. (1999). Η εκπαίδευση ενηλίκων, Αθήνα: Μεταίχμιο

 

Foreign language

Boud D., Keogh R., Walker D. (2002) Reflection: turning experience into learning, Kogan Page, New York.

Brookfield St.(1986) Understanding and Facilitating Adult Learning, Open University Press.

Brookfield St. (1995), Becoming Reflective Teacher, Jossey-Bass, San Francisco.

Brookfield St. (1996), Adult Learning: An Overview, στο Tuijnman A. (ed), International Encyclopedia of Adult Education and Training, Pergamon, Oxford, σ. 375-380.

Brookfield St.(2000). Adult cognition as a dimension of lifelong learning, στο Field J., Leicester M. (eds), Lifelong Learning: Education Across the Lifespan, Routledge,

London, σ. 89-101.

Collard S., Law M. (1989) The Limits of Perspective Transformation: A Critique of

Mezirow´ s Theory, στο Adult Education Quarterly, 39 (2), 1989, σ. 99-107.

Ekpenyong L.(1990) Studying Adult Learning Through the History of Knowledge στο

International Journal of Lifelong Education, 9 (3), 1990, σ. 161-178.

Karalis, T., & Vergidis, D. (2004). Lifelong Education in Greece: Recent Developments and Current Trends. International Journal of Lifelong Education, 2/23, pp. 179-189.

Knowles M.  (1998)  The Adult Learner,  Houston-Texas, Gulf.

2022 Department of Management Science and Technology, University of Patras

Search